Saturday, September 10, 2011

FAM pinda jadual suku akhir Piala Malaysia


DEMI memberi ruang buat skuad kebangsaan menentang Australia pada aksi persahabatan antarabangsa di Sydney 7 Oktober depan, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) semalam bersetuju meminda jadual suku akhir pertama dan kedua serta separuh akhir pertama saingan Piala Malaysia musim ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin berkata, jadual baru suku akhir pertama ialah pada 10 Oktober, suku akhir kedua (14 Oktober), separuh akhir pertama (18 Oktober).

Saingan separuh akhir kedua yang ditetapkan 22 Oktober dan final pada 29 Oktober kekal tidak berubah.

"Jadual diubah bagi membolehkan pemain kebangsaan ke Sydney dari 4 hingga 8 Oktober, sekali gus tidak menjejaskan pasukan negeri masing-masing untuk saingan suku akhir tetapi bagi pemain pemain skuad Skuad SEA yang terpilih ke kejohanan jemputan B-23 Piala VFF (Persekutuan Bola Sepak Vietnam) di Hanoi yang turut disertai Vietnam, Thailand dan Kemboja (17-24 Oktober), mereka tidak dapat beraksi untuk separuh akhir pertama dan kedua Piala Malaysia.

"Bagi suku akhir pertama dan kedua, pemain skuad Sukan SEA hanya diberi pelepasan dua hari sebelum perlawanan terbabit," kata Hamidin selepas mesyuarat tiga jam di Wisma FAM, Kelana Jaya, petang semalam.

Antara pemain yang bakal terlepas kedua-dua aksi separuh akhir Piala Malaysia andai negeri mereka layak ialah Khairul Fahmi Che Mat, Izuan Salahuddin (Kelantan), Faizal Abu Bakar, Baddrol Bakhtiar (Kedah), Asraruddin Putra Omar, Bunyamin Umar (Selangor), Zubir Azmi (Terengganu), Ahmad Hazwan Bakri (Kuala Lumpur), Ahmad Fakri Saarani (Negeri Sembilan) dan Azrif Nasrulhaq Badrul (PKNS).

Hamidin turut menegaskan mana-mana pasukan yang tidak dapat menyelesaikan tunggakan hutang pada tarikh akhir pendaftaran pasukan 31 Oktober depan, tidak akan dibenar menyertai saingan Liga Malaysia 2012.

Aksi pembuka tirai musim 2012, Piala Sumbangsih dijadual 7 Januari di antara juara Liga Super, Kelantan bertemu juara Piala Malaysia, disusuli aksi sulung Liga Super pada 10 Januari dan Liga Perdana pada 13 Januari manakala final Piala FA dijangka 21 April manakala final Piala Malaysia pada 3 November.

0 comments: