Saturday, February 27, 2010

Futsal: Lalai di saat genting punca gagal


MALAYSIA menamatkan Pusingan Kelayakan ASEAN Kejuaraan Futsal Asia 2010 di Jakarta, Indonesia dengan kegagalan.

Kekalahan 3-6 kepada Vietnam selepas masa tambahan pada aksi penentuan tempat ketiga kelmarin menutup terus peluang Malay- sia untuk beraksi pada pusingan akhir di Uz- bekistan, Mei depan.

Segalanya bermula dengan baik apabila skuad negara mudah menewaskan Filipina 4-1 pada perlawanan sulung Kumpulan B, Sabtu lalu.

Pada aksi kedua, Malaysia mudah membelasah Kemboja 13-1 biarpun sebelum perlawanan mereka telah dihina penyokong Indonesia yang enggan berdiri ketika lagu Negaraku berkumandang.

Begitu juga pada aksi terakhir kumpulan di mana Malaysia bangkit daripada ketinggalan 0-2 pada separuh masa pertama untuk mengi- kat Vietnam 2-2, sekali gus muncul juara kum- pulan berdasarkan kelebihan jaringan.

Pada aksi bertemu Vietnam itu juga, penyo- kong Indonesia sekali lagi bertindak biadap mempersendakan lagu Negaraku dengan menyanyikan lagu Indonesia Raya ketika lagu ke- bangsaan Malaysia itu didendangkan sebelum perlawanan.

Selepas itu, rezeki tampak seakan tidak mahu menyebelahi skuad negara bermula pada aksi separuh akhir menentang tuan rumah, Indonesia, Rabu lalu.

Biarpun berjaya mendahului 1-0 sehingga permainan hanya berbaki sembilan minit, skuad negara akhirnya tunduk 3-5 kepada Indonesia dengan empat daripada gol tersebut terhasil dalam tempoh lima minit.

Peluang kedua untuk merebut satu lagi slot bagi mengiringi Australia dan Indonesia hadir dengan pertemuan tempat ketiga menentang Vietnam kelmarin.

Nampak seperti sebelah kaki Malaysia akan melangkah ke Uzbekistan setelah berjaya mendahului 3-2 sebelum Vietnam akhirnya menyamakan kedudukan ketika permainan hanya berbaki 32 saat.

Selepas masa tambahan selama 10 minit hampir berakhir pula, Vietnam berjaya memperoleh tambahan tiga gol ketika perlawanan hanya tinggal 46 saat untuk ditamatkan bagi penentuan sepakan penalti.

Bagi Pengerusi Jawatankuasa Futsal dan Bola Sepak Pantai Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin yang juga pengurus pasukan, kegagalan tersebut sama sekali bukan menandakan prestasi dan mutu futsal negara telah menurun.

"Saya tak setuju sama sekali. Saya rasa ga- bungan pemain ketika ini jauh lebih baik daripada sebelum ini. Cuma mereka perlukan masa.

"Kita mempunyai banyak peluang menjaringkan gol ketika bertemu Indonesia pada separuh akhir dan Vietnam pada penentuan tempat ketiga. Cuma kita gagal terjemahnya dengan baik.

"Bukan nak kata kita tak mantap atau In- donesia serta Vietnam lebih bagus. Cuma di Jakarta kali ini, rezeki tidak memihak kepada pasukan Malaysia," kata Hamidin ketika ditemui semalam.

Skuad futsal negara yang terdiri daripada 14 pemain tiba di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT), Sepang petang semalam.

Ditanya pula tentang kegagalan Malaysia layak ke pusingan akhir Kejuaraan Futsal Asia buat pertama kalinya sejak 10 tahun lalu, Hamidin menjelaskan, terdapat tiga faktor yang menjadi penyumbang.

"Pertamanya, ini pertama kali Australia turut terselit dalam saingan kelayakan Zon ASEAN. Keduanya sebelum ini kita sering layak kerana 10 pasukan terbaik Asia akan layak automatik.

"Ketiga, ini pertandingan antarabangsa pertama yang kita gandingkan muka baru dengan beberapa pemain lama. Ada yang baru pertama kali tampil di pentas antarabangsa," jelasnya.

Enggan terus meratapi kegagalan tersebut, Hamidin bingkas menyatakan, skuad negara perlu mara ke perlawanan akhir Kejohanan Futsal ASEAN (AFF) 2010 yang akan berlang- sung di Vietnam, April depan.

"Kita akan kumpul semula pemain pada 7 atau 10 Mac depan untuk kem latihan ke kejo- hanan tersebut. Mungkin ada beberapa pemain baru akan dipanggil.

"Ini merupakan medan terbaik untuk kita membuktikan bahawa pasukan kita ini sebenarnya adalah yang terbaik berbanding mereka," tegas Hamidin.

Sementara itu, jurulatih negara, Maizal Hairi Marzuki menyifatkan para pemainnya sudah memberikan yang terbaik pada saingan di Jakarta itu tetapi faktor kelalaian di saat-saat genting akhirnya menyebabkan mereka gagal ke Uzbekistan.

"Banyak yang boleh dipelajari pemain yang rata-ratanya kurang pengalaman di pentas antarabangsa. Selepas ini kita akan tumpu untuk pertingkatkan sentuhan penyudah.

"Kita banyak menyerang tetapi gagal untuk lakukan penyudah berkesan. Tentang set piece, kita memang buat dalam latihan tetapi ia tidak cukup sempurna.

"Apa pun pemain telah lakukan yang terbaik, cuma tuah di Jakarta ini kurang baik buat pasukan kita biarpun mereka telah berjaya menyerap tekanan beraksi di hadapan penyokong Indonesia," kata Maizal.

0 comments: