Tuesday, March 16, 2010

FAM beri penjelasan isu Slovakia


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) akhirnya tampil memberi penjelasan berhubung status skuad bawah 21 tahun (B-21) negara atau Harimau Muda A yang ketika ini di Slovakia.

Timbalan Presiden FAM, Datuk Seri Redzuan Sheikh Ahmad berkata, pihaknya tidak berhasrat menyembunyikan fakta atau menipu, malah serius mengatur siri perlawanan kompetitif selama tiga bulan menentang kelab- kelab Liga 1 Slovakia itu.

"Apabila FAM tulis surat kepada Kesatuan Kelab-Kelab Liga (ULK) Slovakia, kita sudah memberitahu yang kita tak mahu perlawanan persahabatan.

"Kalau perlawanan persahabatan, kita tak perlu melalui proses permohonan seperti ini. Kita boleh saja pergi ke England, Brazil, Jepun atau negara-negara lain.

"Jadi apabila ULK Slovakia memberi perse- tujuan, mereka kata, skuad Harimau Muda A akan bermain dalam liga dan bukannya perla- wanan persahabatan.

"Kita tak pernah fikir pun nak buat perlawa- nan persahabatan. Jika tidak, tak perlulah kita ikut segala saluran ULK Slovakia ini," kata Redzuan pada sidang media di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Jelas Redzuan, beliau juga kecewa dengan laporan sebuah akhbar tabloid berbahasa Melayu yang seolah-olah sengaja membuat tudu- han negatif terhadap usaha FAM menghantar Harimau Muda A ke Slovakia itu.

"Mereka laporkan saya tidak tahu. Sedangkan saya beri penjelasan seperti yang saya beritahu hari ini (semalam). Tetapi mereka tulis tentang itu saja. Ia tidak adil dan memberi imej negatif terhadap diri saya.

"Tentang aksi di Slovakia ini, kita boleh andaikan pasukan Filipina beraksi dalam Liga Malaysia. Sudah tentu pasukan-pasukan kita tak mahu tewas kepada pasukan Filipina itu," ujarnya lagi.

Sementara itu, Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad menegaskan, apa yang diberitahu Presiden ULK Slovakia, Charles Belanik kepadanya, itulah juga yang disam- paikannya kepada pihak media pada 19 Februari lalu.

"Kita dikenakan syarat asas sama seperti pasukan Liga 1 Slovakia lain seperti membayar yuran penganjuran perlawanan serta yuran menyertai liga. Apa dia buat dengan duit itu, ia di luar kawalan FAM.

"Dia beri jadual liga dan mata akan diberi kepada pasukan lawan. Selepas kita main dua perlawanan awal, saya tak ambil endah sangat tentang kiraan mata itu kerana tujuan asal kita adalah untuk pendedahan.

"Tetapi sama ada ULK Slovakia beri mata atau tidak, kita rasa kurang manis untuk kita semak atau pertikaikan semula kepada mereka kerana kutipan mata bukan menjadi isu utama," katanya.

Berhubung keseriusan pihak lawan bertemu Harimau Muda A pada aksi yang dianggap perlawanan persahabatan itu, Azzuddin menegaskan: "Selepas tiga perlawanan ini, tiada lagi pasukan lawan yang turun beraksi memakai skirt atau kain sarung."

"Lawan tetap menurunkan pemain berdaftar mereka dan senarai permulaan perlawa- nan turut dikeluarkan. Sama ada mereka ber- main 10 atau 20 peratus tahap sebenar, itu kita tak boleh ukur.

"Jika mereka main saja-saja, dah tentu kita boleh menang 6-0 atau 7-0. Tetapi kita tetap tewas ketiga-tiga perlawanan ini."

Azzuddin juga membidas laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris yang mempersendakan penghantaran dua tukang masak Majlis Sukan Negara (MSN) ke Slovakia bagi penye- diaan makanan halal buat pemain Harimau Muda A yang majoritinya beragama Islam.

"Walaupun penulis itu bukan Muslim tetapi dia patut tahu di Slovakia sukar mendapatkan makanan halal.

"Skuad hoki ke New Zealand dan kontinjen Sukan SEA ke Laos turut buat perkara sama tetapi tak pula jadi isu," jelasnya.

0 comments: