Friday, September 24, 2010

Pemain import: FAM belum buat keputusan


KEPUTUSAN sama ada membenarkan kembali khidmat pemain import atau tidak pada saingan Liga Malaysia (Liga M) 2011 hanya akan diputuskan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pada pertengahan Oktober depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JPKPT) FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin (gambar) berkata, isu pemain import serta perkara-perkara lain yang berkaitan Liga M musim depan akan dibincangkan terlebih dahulu pada sesi percambahan minda (brainstorming) pada 29 dan 30 September ini.

“Kita akan panggil para pengurus pasukan, jurulatih, pihak media, peminat dan pihak luar untuk bengkel selama dua hari itu bagi mengumpul idea sebelum dibawa ke mesyuarat JKPT seterusnya pada 4 Oktober depan.

“Kemudian JKPT akan membincangkan perkara tersebut sebelum dibawa pula ke mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif FAM (pertengahan Oktober) untuk diputuskan,” katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat pertama JKPT di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Saingan Liga M telah berlangsung selama dua musim tanpa pemain import iaitu musim 2009 dan 2010, namun penurunan keha- diran penonton ‘memaksa’ larangan tersebut dijangka ditarik semula oleh FAM untuk saingan musim 2011.

Hamidin yang juga Naib Presi- den FAM menambah, saingan Liga M 2011 akan dimulakan dengan perlawanan Piala Sumbangsih yang akan berlangsung pada Sabtu, 1 Januari 2011.

“Berhubung format Liga Super dan Liga Perdana untuk musim depan, setakat ini masih sama kecuali jika terdapat suatu cadangan yang lebih baik pada sesi brain- storming nanti.

“Tetapi terdapat kemungkinan untuk kita menyenaraikan Harimau Muda A (skuad B-21 negara) dalam Liga Super dan Harimau Muda B (skuad B-19 negara) kekal dalam Liga Perdana,” ujarnya.

Sementara itu Hamidin berkata, perlawanan Piala Malaysia membabitkan Pahang dan Kuala Lumpur yang tertangguh pada 17 September lalu akibat masalah lampu limpah akan dilangsungkan di Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur, Cheras, Ahad ini.

“Biarpun beraksi di Cheras, Pahang akan bertindak sebagai tuan rumah,” jelas Hamidin.

“Lain-lain kes, Felda United didenda RM1,000 dan diberi amaran keras kerana hanya menghantar kitman untuk mesyuarat pengurus pasukan sebelum perlawanan menentang Perlis pada 14 Septem- ber lalu.

“Isu mercun melibatkan pertemuan Kelantan dan Negeri Sembi- lan di Kota Bharu pada tarikh yang sama akan dibawa ke Jawa- tankuasa Tatatertib FAM yang bakal bersidang tak lama lagi.”

0 comments: