Wednesday, July 20, 2011

Kombinasi 4 kapten


BEKAS kapten skuad kebangsaan, Norhafiz Zamani Misbah bakal menge- tuai barisan skuad Pilihan Malaysia bagi menghadapi Chelsea pada aksi persa- habatan di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam esok.

Namun Zamani, 30, tidak menanggung beban itu keseorangan kerana turut akan 'disokong' tiga lagi kapten berpengalaman iaitu Amri Yahyah (Selangor), Badhri Radzi (Kelantan) dan Shahrulnizam Mustapa (Perak).

Gabungan empat kapten terbabit pasti memberikan satu persembahan mantap apabila mereka diperkuatkan dengan lima lagi pemain senior iaitu Hairuddin Omar, Daudsu Jamaluddin, S. Subramaniam, Joseph Kalang Tie dan penjaga gol, Farizal Marlias.

Seandainya usia mungkin membatas- kan pergerakan dan kelajuan sembilan senior ini, mereka akan ditampung keghairahan baki 13 pemain muda berusia 22 tahun ke bawah yang merupakan tonggak skuad Olimpik negara, Harimau Muda A.

Bagi Amri, 30, beraksi bersama pemain-pemain muda sedikit sebanyak telah menjadikan para pemain senior terpaksa mengikut 'rentak' dan kepantasan mereka, sekali gus bakal menjadikan corak permainan skuad Pilihan Malaysia lebih menarik.

"Kami akan ikut corak permainan yang diterapkan jurulatih Ong Kim Swee. Saya sendiri akan cuba memberi- kan komitmen tinggi berdasarkan pengalaman yang dimiliki.

"Bagi kami kapten-kapten skuad negeri ini, gabungan untuk perlawanan menentang Chelsea ini merupakan satu pengalaman yang cukup bermakna untuk kami memberikan satu persemba- han terbaik.

"Ini pertama kali saya bergandingan dengan Hairuddin di barisan serangan. Saya harap dapat membantunya menjaringkan gol dan saya sendiri juga akan cuba menggegarkan gawang Chelsea," kata Amri ketika ditemui pada sesi latihan di Padang MSN, Bukit Jalil pe- tang semalam.

Nama Amri pasti dikenang sebagai penjaring dua gol skuad kebangsaan ketika tewas tipis 2-3 kepada Manches- ter United di Stadium Nasional pada 2009.

Berbeza pula dengan Badhri, 29, yang lebih dikenali sebagai Piya, ini merupakan aksi sulungnya di pentas antara- bangsa biarpun pada hakikatnya jersi Malaysia berwarna kuning hitam yang bakal disarungnya malam esok bukanlah untuk skuad kebangsaan, sebaliknya Pilihan Malaysia.

"Rasa bangga dipanggil menyertai pa- sukan ini. Ini pertama kali saya menyarung jersi Malaysia sepanjang 29 tahun. Saya akan cuba mempamerkan aksi terbaik, jika ada rezeki mana tahu dapat memikat jurulatih kebangsaan (Datuk K. Rajagobal).

"Apa pun saya akan menggunakan peluang bertemu Chelsea ini dengan sebaik mungkin. Ia satu gabungan skuad yang cukup mantap dengan bebe- rapa kapten dan pemain senior dibantu pemain-pemain muda.

"Sepanjang seminggu ini, saya sudah mula menunjukkan keserasian dengan Shahrulnizam untuk mengemudi jentera tengah. Walaupun gandingan kami tidak berapa mantap lagi tetapi serba sedikit kami dapat memahami permainan masing-masing.

"Secara peribadi pula, insya-Allah kalau boleh, saya hendak menjaringkan satu gol," ujar Badhri.

0 comments: